Monday 24 October 2016

CEGAH GASTRIK SEBELUM MENJADI ULSER

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang

Memanadangkan gastrik adalah masalah lazim yang sering dilanda oleh masyarakat sekarang, jadi Achik ingin kongsikan penawar terbaik gastrik. Sebelum itu, jom kita kenal punca gastrik dan gejalanya.

Gastrik: punca dan gejalanya

Untuk pengetahuan semua, gastrik bukan penyakit, tetapi ia adalah radang di dalam perut. Sakit akibat gastrik berlaku di dalam perut bukan di bahagian usus. Perut adalah organ yang merangkumi kantung kosong berotot yang terletak di bahagian kiri atas abdomen betu-betul di bawah rusuk kiri. Ketika perut kosong, tisu perut akan tersusun rapat dan berlipat sesama sendiri seperti kipas. Apabila makan, lipatan ini terbuka dan mengembang. Di dalam perut inilah makanan akan diproses dan disimpan sebelum ia di bibuang melalui usus. Pada masa yang sama, kelenjar pada didnding perut merembeskan jus gastrik (termasuk enzim dan asid perut) bagi mencernakan makanan. Bagaimanapun, kehadiran mukus atau cecair lendiran bekarbonat dapat membantu menseimbangkan paras keasidan dalam perut dan melindungi tisu perut.

Menurut Peruding Gastroneologi, Dr. Gan Ing Earn, punca gastrik dan ulser perut adalah sama. hal ini kerana, masalah gastrik yang tidak ditangani lebih awal adalah penyebab kepada ulser perut yang kronik. Antara puncanya adalah seperti di bawah:

#Punca 1: Kewujudan Bakteria Helicobacter Pylori di dalam perut penyebab gastrik dan Ulser Peptik Bakteria ini mampu hidup di dalam perut meskipun pH perut ada 3-4. Bakteria ini juga mapu merebak melalui air liur dan makanan.

#Punca 2: Penggunaan ubat tahan sakit. Hal ini kerana penggunaan ubat tahan sakit mampu mengurangkan lapisan lendir perut yang secara automatik mengganggu imbangan paras asid di dalam perut.

#Punca 3: Terlalu banyak jus gatrik kesan daripada Zollinger-Ellison Syndrome. Sindro ini menyebabkan keluarnya sejenis hormon yang meningkatkan penghasilan jus gatrik dengan mendadak.

# Punca 4: Faktor pemakanan, gaya hidup, tekanan dan ubatan herba yang berlebihan juga penyebab kepada gastrik dan ulser perut.

Secara umum, gejala gastrik adalah seperti berikut:

# Gejala 1: Sakit pada bahagian abdomen. Ia boleh reda atau sakit apabila makan.

#Gejala 2: Perut sensitif dengan makanan masam dan pedas.

#Gejala 3: Badan berangin, mual dan selalu ingin muntah.

#Gejala 4: Kerap lapar.

#Gejala 5: Hilang selera makan atau makan sedikit sudah teras kenyang.

#Gejala 6: Pedih ulu hati

Bilakah Gastrik Mampu Menjai Ulser?

Masalah gastrik jika dibiar tanpa rawatan mampi menjadi Ulser perut.  Antara simptom gastrik menjadi ulser adalah seperti di bawah;

#Simptom 1: Keluar darah sewaktu membuang air besar

#Simptom 2: Najis berubah warna kepada hitam pekat.

#Simptom 3: Berat badan susut

#Simptom 4: Selalu muntah

#Simptom 5: Badan terasa sangat letih dan wajah kelihatan pucat.

#Simptom 6: Muntah darah

#Simptom 7: Punyai sejarah ahli keluarga yang diserang kanser.

FAKTA! Tidak makan atau makan makanan masam bukanlah puna utama kepada masalah gastrik dan ulser perut. Ia hanyalah faktor yang memburukkan lagi keadaan dan bukannya penyebab seperti yang kita ketahui.

Merawat gastrik dan ulser perut dengan Set Gastrik Shaklee

Set Gastrik Shaklee adalah ESP, Ginger Peppermint Ginger Plus dan Alfalfa Complex.

 ESP



ESP berfungsi untuk membekalakan protein bagi membantu membina semula sel-sel yang baru untuk memggantikan sel-sel yang rosak dan lemah. Sangat baik untuk pembaikkan semula sel-sel perut yang rosak akibat daripada gastrik. Memandangkan ESP diperbuat daripa 100% soya, Ynag man soya adalah tumbuhan yang bersifat tinggi alkalinya, maka automatik ia akan meneutralkan keasidan did dalam perut yang menjadi punca gasrtrik.

Tips penting: sewaktu dalam proses pemulihan gastrik, elakkan pengambilan susu.

Peppermint Ginger Plus



Dihasilkan daripada empat jenis herba iaitu pudina, halia, jintan dan bunga lawang yang terbukti sacar klinikal mampu membantu mengatasi masalah gastrik, loya, penghadaman, sendawa, pedih ulu hati dan cirit birit.

Alfalfa Complex


Alfalfa Complex yang bersifat alkali mampu meneutralkan keasidan perut dam kurangkan keradangannya. Selain itu, ia berkesan  merawat masalah saluran penghadaman seperti kembung. hyperacidity, ulser, gastrik, hepatitis  dan sembelit.

Rawat Gastrik anda sekarang untuk hidup ceria dan sihat. Bertindaklah segera. 
 Boleh whatsapp/mesej Achik ditalian: 019-3249285.

0 comments:

Post a Comment

Copyright © 2015 achikmelur
| Distributed By Gooyaabi Templates